Porya aracın taşıyıcı aksının tekelerleğe bağlandığı parçadır. Şanzımandan gelen döndürme hareketini aks aracılığı ile porya yardımı ile tekerliğe iletir ve bu sayede aracınızın hareketi sağlanır. Porya araçlarda aslında aktarma organının bir parçasıdır Porya tekerliğin bjonlarla bağlandığı içinde bilyesi olan yuvarlak dönen parçadır. Yeni nesil araçların çoğunda arka tekerlerde vardır. Porya iki şekilde kullanılmaktadır. Araçların arkasında sabit içten bilyeli porya, ön tarafta taşıyıcıya bağlanmış içindeki rulman sökülüp takılan çeşidi kullanılmıştır. Arka teker poryası bazı araçlarda komple, bazı araçlarda sadece iç bilya olarak değiir. Önden çekişli araçlarda ön porya içi bilya olarak değişimi yapılabilir.
Porya Bilyası Arızaları Nelerdir ?
- Yüksek Süratlerde Uğultu Sesi
- Düşük Hızlarda Uğultu Sesi
- Araç Giderken Gürültülü Hareket Etmesi
- Fren Pedal Titrtetmesi
- Yüksek süratte direksiyon titretmesi
Porya bilyası arızası genelde yüksek kilometreli araçlarda görülür. Her bakımda araç lifte kaldırıldığında lastik çevrilerek kontrol edilmesi gerekmektedir. Porya bilyası arıza tespiti şu şekilde yapılır : Araç lifte yada krikoya kaldırılır daha sonra elle tekerlek hızlıca çevrilip amortisöre dokunarak teker döndüğünde bilya uğultusu yada titreşimi varsa porya bilyası arızalı olduğu tespit edilir. Daha sonra porya bilyası yada komple porya değişimi yapılması gerekir.
2025 Yılı Güncel Porya Fiyatları
Porya fiyatları rulmanlı yada rulmansız olarak değişkenli gösterir. Ama minumum porya fiyatları 1.200 TL den başlar 6 bin Tl ye kadar gider. Porya fiyatları aracın markasına modeline parçanın orjinal yada yan sanayi olmasına göre değişebilir. Porye değişim işçilik ücretleri 3 bin Tl ile 6 Bin Tl arasındadır. Bazı porya bilyaları değişmesi için porya sökümü + tornacı ücretleri ödenir.
Porya Bilyası İle Aks Bilyası Arasındaki Fark Nedir ?

Porya önden çekişli araçlarda arka tarafta aks olmadığı için yek pare sökülüp değişen parçadır. Aks bilyası ise taşıyıcının içinde olduğu için komple taşıyıcının sökülüp tornada değişmesi kaynaklıdır. Yani poryada teker bağlıdır, aks bilyasında ise şanzımandan gelen döndürme kuvvetini aks taşıyıcı üzerindeki bilye saytesinde tekerleğe iletir. Ama poryada aks bağlı olmadığı için arasındaki fark bu şekilde ortaya çıkıyor.
Not : Porya yada porya bilyası değişmlerini aksatmayın Aracınızda yüksek süratlerde aşırı uğultu sesi geliyorsa hemen servise başvurup mutlaka kontrol ettiriniz.
