Herkese merhaba! Bugünki blog yazımızı araçların hareket etmesini hızlanmasını sağlayan ana parçaların başında olan ana aktarma organı Şanzıman veya vites kutusu üzerine hazırlamaya karar verdik. Vites kutusu ile alakalı en çok sorulan soruları yanıtlamaya özen göstereceğiz. Bu sorular şu şekilde, vites geçişlerinde takılma, vites geçişlerinde zorlanma, araç çalışırken vitese geçmemesinin sebepleri nelerdir ? gibi soruları yanıtlamaya çalışacağız.
Vites Geçişleri Nasıl Olur ?
Araçların hareketini sağlayan, hızlanması ve aynı zamanda yavaşlamasınıda sağlayan parça şanzımandır. Şanzıman içinde vites geçişleri yapılır. 1-2-3-4-5-6 ve geri olarak düşünebilirsiniz. Peki bu vites geçişleri nasıl olur ? Siz yukarıdan debriyaja basıp aracın vitesini bire taktığınızda, şanzımanın içerisindeki dişlilerin 1 pozisyonundaki maşonu ileri hareket eder 1. vites dişlisini devreye sokar. Aynı şekilde diğer vites geçişleride bu şekilde sıra ile yani sizin belirlediğiniz vitese göre hareket eder. Vites geçişlerinin sağlıklı bir şekilde olması içinde, şanzımanın içindeki sekromençlerin sağlam olması ve debriyaj sisteminizin sağlıklı bir şekilde çalışıyor olması gerekiyor.
Sağlıklı çalışmayan debriyaj sistemi ( baskı & balata & debriyaj merkezleri ) arızalı olması yada yeterince çalışmaması vites geçişlerinde cartlamaya sebep olur.
Vites Geçişi Takılması Sebepleri Aşağıdakilerden Dolayı Olabilir
- Şanzıman Yağı Eksilmesi
- Vites maşonu arızası
- Vites Sekromenç arızası
- Şanzıman gurup dişlileri arızası
- Vites aylarının aşınması
- Debriyaj Baskı Sorunu
gibi sebeplerde dolayı vites takılması sorununu yaşayabilirsiniz. Bunun için doğru tespit yapılması gerekir. İşinde uzman ustalardan destek alarak şanzıman tamiri yaptırabilirsiniz.
Araç Çalışıyor Vitese Geçmiyor ?
Araç çalışır durumda debriyaja bastığınızda vitese geçmiyor ise aracın debriyaj baskı balatası arıza yapmış olabilir. Daha çok debriyaj baskısı arızasından dolayı vites geçişi araba çalışırken olmayabiliyor. Bir diğer arıza ise debriyaj merkezlerinden hidrolik kaçırmasından dolayı araba çalışıyor vitese geçmiyor. Aracın ilk olarak debriyaj hidroliği ve sıra ile merkez daha sonra baskı balata seti değişimi yapmak gerekebilir.
Vites Geçişlerinde Zorlanma Nedenleri
Vites geçişlerinde zorlanma yada cartlama gibi sorunlar titizlikle incelenmesi gerekmektedir. Şanzıman kapalı kutu olduğu için sökülüp dağılmadan arıza teşhisi koymak zor. Bundan dolayı vites geçişlerinde zorlanma yaşıyorsanız kolaydan zora doğru bir arıza tespiti yaptırmanızı öneriyoruz. Böyle bir durumda hemen şanzıman arızalı demek doğru olmaz. Adım adım ilerleyerek ilk olarak debriyaj merkezi var ise hidrolik yağının seviyesi, daha sonra debriyaj merkezleri ve hortumlarının kontrolü yapılması gerekir. Bu parçalardan emin olduktan sonra baskı balata ve daha sonra şanzıman açılmasına gidilmesi gerekir. Bu tip arızalarda, tespiti yapan ustanın bilgisi çok önemlidir. Kolay ve ucuz maliyetli sorunu çözmek varken, sizi binlerce lira masraf etmenizede sebep olabilir.